Helgen

Det har varit full rulle hela helgen! Jag sov hos Johanna i fredags och vi hade filmmys :) Upp kl nio på lördag och iväg till gymmet för först spinning och sen total core. Var helt vimmelkantig efter spinningen men tog mig igenom det andra passet ändå :P

Efter träningen gick jag hem och käkade lite och sen tog jag lillfisen på en promenad i Frogneparken och då insåg jag hur stooor den är :D
När vi kom tillbaka var det på med finkläder som gällde, det var ju dax för ettårsfest för S!
Vid kl tre droppade det in en massa folk, hela tjocka släkten! Så nu har jag träffat allihopa :) Tror det var ca 50 personer som kom för att fira lillan :) Vi åt en massa god mat och jag och två till andra tjejer hade ansvaret för köket, mat och dricka. Det blev en riktigt lyckad kväll och jag var helt slut vid kl nio, mina fötter var helt döda efter att jag stått upp från kl tre till nio :P Men det var det värt ;)
Efter att sagt Ha de till alla gick jag hem till Johanna och vi kollade på film och planerade att vi skulle träna på söndagen.. haha men så blev det visst inte.. Vi vaknade kvart över elva och passet började vid tolv så då orkade vi inte :P Istället kollade vi på film och segade hela tiden fram tills kl fyra, då gick vi hem till mig och sen iväg med min familj för att lyssna på när barnen sjöng julsånger :) Riktigt mysigt var det, det blev julgranständning, pepparkakor och glögg :D

På vägen till stället där de sjöng gick vi förbi ett skitstort, och då menar jag SKITSTORT hus. Det måste ju vara typ ett rådhus eller något tänkte jag. Jag frågade P vad det var för något och det var tydligen en privat bostad! Hur sjukt som helst att bo i ett sånt stort hus, för det var verkligen gigantiskt!!
Vi gick även förbi det hus där det bor en gubbe som har blivit utsett till Norges rikaste man år 2003 tror jag det var ;)

Väl hemma käkade vi allihopa rester sen lördagen, supergott även idag! Gudomligt god morotskaka till efterrätt ;)

Näst på schemat stod det julpyssel! Johanna och jag gick hem till henne och knåpade ihop en massa julkort och så kollade vi på en mysko film, The diary of the dead. Sen blev det lite Stepbrothers, haha älskar den filmen!

När klockan var tio gick jag hem och hoppade direkt ner i sängen och skrev en inköpslista ;) På lördag åker vi till Nordby i Sverige och shoppar loss!! ;D


Kommentarer
Postat av: Anonym

Den här kommentaren kommer lite sent, men jag behöver ändå svar. När du skriver "på med finkläder" till kalaset blir jag lite fundersam. Hur fungerar det där med krav på klädsel när man är au pair-flicka?



Jag förstår att de flesta oftast får ha på sig det de vill när de arbetar på vardagarna, förutom massa urringat, kort-kort och utmanande (vilket är ganska självklart när man bor och arbetar i en familj).



Det jag menar är till exempel att om värdfamiljen haft just någon födelsedagsfest, jul, främmat, helg eller liknande hemma. Har du då typ blivit tillsagd att ha på dig till exempel blus och kjol eller skjorta och "finare" byxor bara för att de viljat att du är "snyggt klädd"?



Andra kanske skulle förvänta sig att man klär upp sig för sådana tillställningar, men inte direkt säger det som något krav, eller vilka kläder.



Jag förstår att värdfamiljer kan vara väldigt olika, men fick du alltid ha på dig vilka kläder du ville? (jag ser att du arbetade i Norge, men sådant som regler skiljer ofta mellan värdfamiljer, inte bara mellan länder).



En person jag känner är på väg att bli au pair-flicka i ett år (i USA). Hon hatar finkläder och vill gå ledigt klädd i bekväma fritidskläder. Men man vet aldrig i vilken värdfamilj hon hamnar (de behöver inte vara dåliga för det). Jag sa åt henne att kolla sådant före avresan, men nu har hon blivit lite orolig. så jag kan kolla åt henne. Hon har sagt att hon sätter väl på sig en blus och en kjol eller en skjorta och "finare" byxor om hon måste, men det kan ändå vara bra att kolla innan för helst vill hon slippa så ofta det går.



2010-06-28 @ 00:41:03
Postat av: Linnéa

Hejsan! Sorry att jag inte svarat tidigare, har haft lite fullt upp..



Men nu till mitt svar: Jag har varit i Norge i ett år och under den tiden när det varit "festtillfällen" så har ingen sagt till mig att jag ska klä mig på ett speciellt sett. Men under min uppväxt så har jag lärt mig att är det fest så klär man upp sig lite. Det behöver inte vara långklänning och balskor, men lite finare så att man inte går runt i mysmyxor.



Jag har aldrig fått några riktmärken hur jag ska klä mig när jag arbetar här. Jag klär mig som jag vill. Blir oftast jeans och en tröja men ibland har jag dagar när jag bara är hemma i huset och brukar då bara dra på mig myskläder, och det är aldrig någon som klagat.



Det är klart att det kan vara så att man hamnar i en familj där de kan påpeka vad man har för kläder på sig men jag tycker det är fel i så fall. Man ska få klä sig hur man vill. Jag har flera kompisar som varit au pair i norge, england och usa, och jag har aldrig hört att någon har sagt åt dem att de ska ha några speciella kläder på sig.



Hoppas du fattat det jag skrivit och att du är nöjd med svaret. Hoppas det går bra för din kompis och fråga gärna något mer ifall du behöver!



/Linnéa

2010-08-05 @ 19:48:23
Postat av: Anonym

Tack så mycket för ditt svar (inlägget blir lite längre, men behövs). Men hur klädde du dig vid finare tillfällen i familjen? Blus och kjol? Skjorta och finbyor?



Jag vet/förstår att de flesta au pair-flickor får klä sig som de vill till vardags och att många värdfamiljer inte lägger sig i så mycket annars heller, men också att värdfamiljer är olika.



Personen jag känner (hon är 18 nu) har fått kontakt med en värdfamilj i nordöstra USA med lite större barn (två döttrar) som verkar bra.



Men nu har hon fått reda på att de faktiskt är lite rikare och finare, och även mer formella med klädseln (vilket hon inte kände till då, när jag skickade frågan, utan hon hade då bara hört talas om sådana familjer). Hon får ha så gott som vad hon vill till vardags (som jeans, tröja, t-shirt och mysbyxor), men till finare tillställningar som fester-kalas, jul (hon stannar där hela året) har de förklarat att de vill att hon sätter på sig vit blus och svart kjol eller vit skjorta och "finare" byxor (blir väl lite olika). (Det var just sådana kläder hon tänkte sig det i värsta fall kunde bli, hon sa hon hört det någonstans). Finare tröja gick inte, reglerna var tydliga och går inte att ändra på.



Egentligen anser jag inte att det är fel att de vill att hon ser lite bättre ut under de dagarna, hon representerar ju faktiskt värdfamiljen och jag förstår om de tycker hon ser slarvit klädd ut i myskläder under en lite finare middag eller högtid. Själv sa hon det är "överklassnobberi" men förstår samtidigt att det egentligen inte är så konstiga krav.



Tycker också lite synd om henne om hon som ung au pair-flicka skall behöva sitta där en jul (hon blir kvar där hela året), uppklädd i obekväma finkläder som hon avskyr inför en ganska främmande familj i någon stel skjorta med jobbig krage eller åtsittande blus och inte ha något att säga till om hur hon vill klä sig, men hon vet att så är det och får acceptera om hon vill åka (familjen är som jag sa ganska formella, döttrarna kommer säkert också vara finklädda då vid festerna).



Men eftersom hon förstår att det är viktigt att få en bra värdfamilj (barnen verkar väldigt snälla), vet hon att det är bättre att ta dem än en riktig "skifamilj", även om hon får acceptera detta fast hon inte gillar finkläder.



När jag påminner henne att det är ju bara vid finare tillfällen (vet inte hur ofta, tror inte hon vet heller) blir hon lugn, men pratar man om detta blir hon lite nervös (hennes föräldrar sa att hon inte skall oroa sig), därför hjälper jag henne (hon är väldigt snäll, gullig och skötsam, varken röker, dricker eller springer ute sent på stan och busar).



Hon tycker bara inte om att klä upp sig (hon har sagt att som barn avskydde hon blusar och kjolar eller skjortor och finbyxor, hennes föräldrar förstod det men vid fester och så fick hon lära sig acceptera när föräldrarna sa till, nu är hon glad att hon fyllt 18 även om det nog inte var så ofta.)

2010-08-05 @ 20:29:06
Postat av: Linnéa

Vid sådana tillfällen hade jag på mig en lite finare klänning, eller en kjol och en blus.

Mamman och döttrarna i familjen bar oftast klänning och pappan kostym. Plus att de alla hade på sig finskor inne.. vilket jag inte förstog mig på..



Okej, men om familjen har sagt åt henne att det är en speciell klädsel som gäller så måste hon ju acceptera det. Som du skriver så representerar ju hon deras familj och det är klart att de vill att andra ska få ett gott intryck av henne.



Hon kommer ju inte gå runt i finkläder varje dag utan endast vid speciella tillfällen och då får hon helt enkelt stå ut.

Alla finkläder behöver inte vara obekväma och jobbiga att ha på sig, det finns så mycket fina kläder nu som är bekväma. Hon får gå ut på shoppingtur och leta reda på bekväma fina kläder!

2010-08-06 @ 08:20:20
URL: http://linneaenerhall.blogg.se/
Postat av: Anonym

Postar lite senare nu. Men tack så mycket. Grejen är ju också att hon inte tykcker om blusar, skjortor och så (jag vet ju inte vad du tycker om att klä upp dig?). Men eftersom familjen i övrigt verkar så snäll åker hon (snackade med henne för några timmar sedan, hon har nu sagt hon skall åka och står ut några gånger, och hon tackade mig för jag hjälpte henne när hon var nervös).



2010-08-07 @ 01:25:56
Postat av: Linnéa

Jag gillar klänningar, så det blir oftast det som jag sätter på mig vid finare tillfällen :)

Kul att hon ska åka ändå, hoppas det kommer gå bra för henne och att hon får ett oförglömligt au pair år! :) Hälsa lycka till :)

2010-08-07 @ 10:08:44
URL: http://linneaenerhall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0