Home sweet home

Nu är jag hemma i Sverige och i Ockelbo! Flyget och tåget var i tid. Det enda jag kan klaga på var platsen på flyget.. haha jag checkade in via intrenet och trodde jag valde världens bästa plats, men ikke.. precis brevid motorn så jag fick typ hjärnskakning hela vägen:P Sen fick jag som vanligt skitont i öronen när vi landade.. Men jag kom fram i alla fall! :D

Mamma och Lovisa kom och hämtade mig vid stationen i Ockelbo :) Sen hem till huset och inspektera nya köket, superfint!

Sitter nu här och myser i fotöljen framför tv:n och käkar krikon, men ska nog ta en dusch nu och sen krypa ner i sängen med syrran :) MYS!

Lovisa och jag <3

Ready to go

I'm ready to go!

Dagen har mest bestått av att städa, typ hela huset, tvättat en sjukt massa kläder. Strykigt, handlat lite och packat min väska! Snart kommer Emma och sen ska vi hämta Eveliina, sötnosarna ska skjutsa mig till OSL (Flygplatsen i Gardemoen) Sen ska de följa med mig in till rätt gate också, hur bra som helst, slipper jag oroa mig för tåg och sånt dit. Sen är det en timmes flygfärd till Arlanda, sen tåg hem därifrån.. Kommer fram till Ockelbo 21.34 :D JAG LÄNGTAR!

Måste berätta lite om igår när vi var på afrodance.. Emma, Cissi och Eveliina kom och hämtade mig, och Emma sa att hon hade en överraskning..! Haha, jag skulle få köra bilen till gymmet :) Och som tack för alla gånger jag fått åka med henne tankade jag bilen också :) Haha, har man inte kört bil på 1,5 månad så är man lite ringrostig, men tillslut fick jag ordning på kopplingen och gasen ;)

Afrodancen var superkul, man kännde sig som en apa! :P Det var en svensk tjej som höll i passet, det var gøy!

Kommer som sagt spendera några dagar hemma i Sverige, försöka träffa alla och ha ett litetförtidigtkalas för släkten ;) Sen blir det en massa mys med Märta och syrran och en sväng till stugan ska jag nog också hinna med :)

Nästa gång vi hörs så är jag i Sverige :)

Ha de!

Vaktat små monster

Idag har jag vaktat monster, haha näedå barnen har varit så snälla så. På morgonen putsade jag lite fönster, fick ha mössa och tjocktröja på för det var ju bara 2 grader varmt! :P Sen åkte vi på cykeltur, var en sväng till Kiwi och handlade och nu sitter jag och Caroline och gör Bursdagskort till Anniken som fyller år om tre veckor :) Och idag har jag insett att det är exakt 1 MÅNAD tills jag fyller år! :D hihi

Snart ska vi upp i köket och laga mat, det blir grönsakssoppa, mums! :D
Sen ska jag, Emma och Cissi åka och träna i Bekkestua, det blir Afrodance ;)

I MORGON ÅKER JAG HEM! <3

Och jag måste bara tala om en helt mysko grej. Jag hade ju tappat bort nyckeln till cykellåset ju, men så idag när jag skulle läsa en inredningstidning så ligger nyckeln i tidningen!! GAHH! Alltså jag blir galen, hur i h*lvete hade den hamnat där? Aja, den kom fram tillslut i alla fall, dock lite för sent :P

Seg som en deg

Jag hade ju som sagt sovmorgon i morse men såklart vaknar jag kl 8 och är superpigg och kunde inte somna om, så lika bra att gå upp då! Satt i soffan och käkade frukost och kollade på svensk tv, skönt att höra lite svenska röster :)
Inga barn är hemma idag så jag har inte haft så mycket att göra.. Har strykt lite, hängt tvätt och torkat av lite lister och dörrar... Var även ut på en promenad till en sportaffär, köpte ett cykellås, haha jag tappade nämligen bort cykelnyckeln till ett lås jag lånade, som jag hade låst cykeln med, så var tvungen att knippsa av det.
Har efter det insett hur enkelt det var att knippsa av ett lås, inte särskilt starka grejer det där inte, eller så är det jag som är väldigt stark ;) Så efter jag gjort det känndes det som man var tvungen att köpa ett nytt lås ;) Hittade även på en träningst-shirt som snart kommer till användning.

För strax ska jag iväg, Cissi och jag ska träna! Ikväll blir det Total Core, ska bli himla skönt att köra slut på kroppen ;) Cykeltur fram och tillbaka blir det också, haha jag får inviga det nya låset ;)

I morgon blir nog en jobbig dag, alla barnen ska vara hemma och jag ska vakta dem! Hrm, undrar vad vi ska hitta på.. Kanske blir så att vi utforskar en lekpark :)

Hemma

Nu har jag varit hemma i några timmar och resan gick superbra hem. Jag hittade t.o.m. på rätt tåg hem från Oslo central, helt själv! ;) Pratade nyss med mami och papi på skype, bara tre dagar kvar nu tills jag kommer hem, längtar!

Nu ska jag ta mig en dusch och kanske packa upp min väska och det som jag shoppade igår ;) Emelie och jag har pratat om hur mycket fula kläder vi har så det blir en totalrensning i garderoben i morgon, alla fula kläder ska bort, och in med nytt och fräscht!! ;D

I morgon blir det även SOVMORGON! :D Inga barn är hemma, de kommer i morgon kväll, så det blir verkligen inte att gå upp 7.20 i morgon.

Här kommer lite bilder från helgen :)

Mina nya kläder ovan :D

Snart hemfärd

Snart är det hemfärd som gäller, ska bli tråkigt att åka hem! :( Idag har vi bara slappat och kollat på film, käkat tacosrester och lyssnat på musik. Packat väskan har jag gjort, och oj då. Den är visst litr tyngre än när den kom hit :P Blev kanske lite för mycket shopping igår!? ;) Ni ska få se vad jag hittade på lite senare :D

Nu ska vi bara fixa iordning oss och sen åker vi till Bryggan och kolla in den, ska vara ganska fint där har jag hört :P

Vi hörs snart igen! :)

Tønsberg

Jag kom fram till Tønsberg igår! Haha. Men jag var lite lost på bussterminalen i Oslo, gick lite fel, frågade en gubbe vart jag skulle gå, gick lite fel igen, frågade en tant vart jag skulle gå och då kom jag rätt! Tack snälla tant! :D Resan ner hit tog typ 1,5 timme, spelade spindelharpan på datorn och lyssnade på iPod och vipps så var jag framme! Emelie mötte mig och vi åkte raka vägen till mataffären Kiwi och handlade lite mat. Sen hem till huset som hon bor i, superfint :) På kvällen kollade vi lite på tv och så började vi kolla på en film, kommer inte ihåg vad den hette men den var bra, haha fast vi orkade bara se halva för vi höll på att somna :P Vi ska se resten ikväll :)

Och nu har vi nyss kommit tillbaka från gymmet! Vi körde Step & styrka så vi är helt slut nu. Ska bara duscha, käka lunch och sen ska vi iväg och shoppa lite ;) Ska försöka hålla mig och inte handla allt för mycket.. får se hur de går :P

Ikväll ska vi bara ta det lugnt, käka tacos och kolla på film, kanske gör vi lite ansiktsmasker också ;)

Hemresa bokad!!

Nu har jag bokat hemresa med hjälp av min räddare-i-nöden-syster, tack Christine för hjälpen :D Så kl 21.34 på onsdag befinner jag mig på stationen i Ockelbo, och då förväntar jag mig hämtning! För jag orkar inte gå hem :P

Längtar efter att få se er alla där hemma, då blir det kramkalas! :D

Klar för idag!

Nu har jag fixat i ordning allt för den här dagen, städat, tvättat, ruskat lite kuddar. Har också hunnit med att duscha, epilera, fixat i ordning mig själv och packat väskan! Ikväll drar jag till Emelie, ska bli så kul, läääängtar! :D Ska åka tåg in till Oslo och sen buss vidare därifrån. Gahhh! Första gången jag ska åka in dit själv och hitta själv, men jag tror jag har lite minne kvar av hur det såg ut där, var där för några helger sen med Eveliina. Men men, hittar jag inte så är det ju bara att fråga! Så förhoppningsvis kommer jag fram till Tønsberg station 19.40 ikväll :D

Dagen mittemellan

Jaa då var det torsdag då, dagen som är mitt i veckan. Kan inte fatta att det är torsdag, dagarna och veckorna går så himla fort! Lite mindre än en vecka nu tills jag åker hem till min kära by och mina älsklingar! Saknar alla sötnosar där hemma! Tror jag faktiskt kommer flyga hem till Sverige, på onsdag kväll om allt går som det ska :D

Idag har jag varit värsta städtanten, efter att jag lämnat Caroline på barnehagen cyklade jag direkt till Marianne (en som jobbar på barnehagen) och städade hemma hos henne, lite extra money ;) Sen hem och städa nedervåningen. Helt slut efter det..!

Jag har bokat biljetter idag, för i morgon ska jag åka till en tjej som heter Emelie som bor i Tønsberg som ligger 1,5 timme neråt i landet vid kusten :) Ska hälsa på henne hela helgen och vi ska på rundtur, träna, laga mat och en massa annat skoj ;) Kommer hem på söndagkväll... Sen LEDIG på måndag! The family är borta någonstans så det blir lugnt här hemma :)

Nu ska jag vila magen lite så att laxen smälter sen är det gymmet som gäller med Cissi! Idag blir det fettförbränning! Ska ladda iPoden nu med en massa taggmusik :D

Träningsverk!

NU köööör vi! :D Nu har Cissi och jag bestämt oss, vi ska bli fit for fight till jul! Och då menar vi verkligen det!! Så i måndags köpte jag gymkort på Elixia i Sandvika, hur fint gym som helst med en massa träningsmaskiner och massa roliga pass att gå på! :D Det finns även en spaavdelning där med ångbastu, vanlig bastu och en liten relaxavdelning!
Efter att jag köpt kortet satte vi igång och träna på en gång, och det blev Catslide! ;) Man hade typ tygplattor, 4 st, och så gjorde man olika övningar med plattorna. Man hade händerna på de och gled lite fram och tillbaka, en superjobbig övning var när man hade fötterna på plattorna och så stod man i plankställning och drog in benen mot magen, skitjobbigt!! Haha, ni kanske inte fattar men det var jobbigt iaf :D
Igår tränade vi också, vi cyklade till gymmet och där blev det Elixia power! Typ som body pump eller push eller vad ni nu vill kalla det ;P SKITjobbigt det med! Haha, märks att man inte har tränat regelbundet nu på ett tag, men nu är det som sagt andra bullar som gäller!
Efter passet gick vi på spa :) Satt i ångbastun och stekte och kylde av oss med kjempekallt vatten så vi typ dog, sen duschade vi... När vi skulle hem tänkte vi nästan ta cyklarna på tåget för vi var helt slut, men nej nej, ska man komma i topp-form måste man ta tillvara på alla träningstillfällen så vi cyklade hem!! Och vi klarade att cykla uppför mördarbacken, hehe eller iaf jag ;) Vi är såå duktiga :)
Och sen kom denna dag, dagen då man tror att man har åldrats i förtid. Jag kunde nämligen nästan inte komma ur sängen! Det gjorde ont i varenda liten muskel när jag rörde på mig, mest i höftböjarmuskeln men också i magen. Så fort jag trycker lite på den gör det svinont, och något får verkligen inte vara roligt så att man börjar skratta, för så fort jag spänner magen dör jag. Men men, det är MITT NYA TRÄNINGSLIV och jag gillar det! :D

Blev visst mogen

Hej!

Nu har jag tagit det stora steget och skaffat mig en blogg! Jag som alltid tyckt att det varit bara massa skit på bloggar och onödigt arbete med att ha en blogg... men nu har jag insett att det faktiskt kan vara en ganska trevlig sysselsättning ;)

För er som inte känner mig kan jag berätta om mitt liv i korthet: Jag heter Linnéa Enerhall, är 19 år och fyller 20 år om 36 dagar (JIPPI!) och jag kommer från Ockelbo i Gästrikland. Jag tog studenten våren 2008 och har efter det hunnit med skitjobb med superlön på Sandvik. Rest ute i världen med Ida, jobbat på dagis och hemtjänsten i Ockelbo. Och nu sitter jag här. I NORGE! Har faktiskt varit här i en månad nu. Det var efter ett hastigt beslut i mitten på augusti som jag bestämde mig för att åka hit. Jag hade noll koll på vad jag ville göra med mitt lilla liv men så kom jag på den brillianta idén att åka till Norge och jobba som au pair :) Så jag tog kontakt med en praktikantförmedling och efter två veckor hade jag fått en familj, packat min superSTORA hockeytrunk och satt mig på bussen påväg till Oslo! Så nu bor jag hos en supermysig familj i Billingstad (ligger lite utanför Oslo, typ 15 min med tåg tar det att åka in till city)! Här kommer jag bo i mitt rum och ta hand om barnen i familjen. Tre stycken har de, Caroline 5 år, Andreas 8 år och Anniken 10 år. De två största klarar sig mest själv så det är mest minstingen jag kommer ha hant om. Eftersom jag varit här en månad nu så har jag kommit in i rutinerna: Upp 7.21, klä på sig och gå på toa. Haha, första dagen hade jag klockan på 7.05 så att jag skulle hinna, men insåg fort att det bara tar typ 8-9 minuter att fixa sig och gå upp för trappen...
När jag kommer upp så är der frukostdax som gäller, bre mackor till frukost och till matpakke till de två största. Äta frukost och se till så att Andreas och Anniken kommer iväg till skolan. Sen fixar jag och Caroline iordning oss och går/cyklar/åker sparkcykel till barnehagen (dagis). Sen hem och plocka undan disk, tvätta, hänga tvätt, städa, hänga tvätt, stryka, tvätta lite mer och lite andra hushållssysslor. Förebereder middagen, hämtar Caroline och sen gör jag middag och sen så äter vi middag! Typ det jag gör om dagarna ;) Jobbar från 7.30 - 17 med några timmar ledigt mitt på dagen beroende på hur flink jag varit under dagen ;) Ledig på helgerna om mamman och pappan inte behöver barnvakt. All ledig tid spenderas framför datorn, på promenadstigen, på gymmet och med mina underbara norgevänner! :D

I början fattade jag inte så mycket av norska, det mesta är lika men vissa ord är helt kokko.. men nu går det bra, förstår det mesta ;) Barnen förstår ganska mycket svenska för de har haft 4 barnflickor innan mig så de är vana att en okänd jente flyttar in hos dem :P

Oj då, det här kanske blev ett lite långt inlägg men vafan, först och störst!!

Hörs snart igen! :D

Linnéas nya blogg.

Välkommen till min nya blogg.