Blev visst mogen

Hej!

Nu har jag tagit det stora steget och skaffat mig en blogg! Jag som alltid tyckt att det varit bara massa skit på bloggar och onödigt arbete med att ha en blogg... men nu har jag insett att det faktiskt kan vara en ganska trevlig sysselsättning ;)

För er som inte känner mig kan jag berätta om mitt liv i korthet: Jag heter Linnéa Enerhall, är 19 år och fyller 20 år om 36 dagar (JIPPI!) och jag kommer från Ockelbo i Gästrikland. Jag tog studenten våren 2008 och har efter det hunnit med skitjobb med superlön på Sandvik. Rest ute i världen med Ida, jobbat på dagis och hemtjänsten i Ockelbo. Och nu sitter jag här. I NORGE! Har faktiskt varit här i en månad nu. Det var efter ett hastigt beslut i mitten på augusti som jag bestämde mig för att åka hit. Jag hade noll koll på vad jag ville göra med mitt lilla liv men så kom jag på den brillianta idén att åka till Norge och jobba som au pair :) Så jag tog kontakt med en praktikantförmedling och efter två veckor hade jag fått en familj, packat min superSTORA hockeytrunk och satt mig på bussen påväg till Oslo! Så nu bor jag hos en supermysig familj i Billingstad (ligger lite utanför Oslo, typ 15 min med tåg tar det att åka in till city)! Här kommer jag bo i mitt rum och ta hand om barnen i familjen. Tre stycken har de, Caroline 5 år, Andreas 8 år och Anniken 10 år. De två största klarar sig mest själv så det är mest minstingen jag kommer ha hant om. Eftersom jag varit här en månad nu så har jag kommit in i rutinerna: Upp 7.21, klä på sig och gå på toa. Haha, första dagen hade jag klockan på 7.05 så att jag skulle hinna, men insåg fort att det bara tar typ 8-9 minuter att fixa sig och gå upp för trappen...
När jag kommer upp så är der frukostdax som gäller, bre mackor till frukost och till matpakke till de två största. Äta frukost och se till så att Andreas och Anniken kommer iväg till skolan. Sen fixar jag och Caroline iordning oss och går/cyklar/åker sparkcykel till barnehagen (dagis). Sen hem och plocka undan disk, tvätta, hänga tvätt, städa, hänga tvätt, stryka, tvätta lite mer och lite andra hushållssysslor. Förebereder middagen, hämtar Caroline och sen gör jag middag och sen så äter vi middag! Typ det jag gör om dagarna ;) Jobbar från 7.30 - 17 med några timmar ledigt mitt på dagen beroende på hur flink jag varit under dagen ;) Ledig på helgerna om mamman och pappan inte behöver barnvakt. All ledig tid spenderas framför datorn, på promenadstigen, på gymmet och med mina underbara norgevänner! :D

I början fattade jag inte så mycket av norska, det mesta är lika men vissa ord är helt kokko.. men nu går det bra, förstår det mesta ;) Barnen förstår ganska mycket svenska för de har haft 4 barnflickor innan mig så de är vana att en okänd jente flyttar in hos dem :P

Oj då, det här kanske blev ett lite långt inlägg men vafan, först och störst!!

Hörs snart igen! :D




Kommentarer
Postat av: emma YAO.

hihi, det är kul att du bloggar!

wiiiiho!

hoppas du är nöjd med designen!! :)

<3

2009-09-23 @ 18:31:00
URL: http://emmalinde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0